Derde graad: Economie-Wiskunde
De derde graad Economie-Wiskunde is een economische, wiskundige studierichting die voorbereidt op studies in het hoger onderwijs. Het is m.a.w. een doorstroomrichting die de leerling moet toelaten om een professionele of academische bachelor aan te vatten.
- algemene vorming (11 uren)
godsdienst, geschiedenis, aardrijkskunde, esthetica, biologie, chemie, fysica, LO
- een stevig pakket wiskunde (6 uren)
- onderwerpen: analyse, matrices en stelsels, complexe getallen, ruimtemeetkunde, statistiek en kansrekenen
- vanuit theorie (met definities, eigenschappen en complexe bewijzen) wordt de wiskunde verder uitgebouwd.
- niet alleen het tempo gaat omhoog, ook inzichtsvragen en oefeningen van een hogere moeilijkheidsgraad komen meer aan bod
- naast aanleg voor analytisch denken wordt een grote mate van zelfstandigheid verwacht (veel oefeningen thuis!)
- eindwerk in het zesde jaar (onderzoekscompententies)
- economie (4 uren)
- vanuit concrete maatschappelijke situaties is er aandacht voor de economische, sociale, politieke en ethische dimensie
- raadplegen van internet, journaal, kranten en andere economische bronnen is een noodzakelijk leermiddel zowel in de klas als buiten de schoolmuren
- inoefenen van ICT-vaardigheden
- eindwerk in het zesde jaar (onderzoekscompetenties)
- een talenpakket (9 uren):
In het vak Nederlands ligt de focus op vaardigheden, taalbeschouwing en literatuur. In deze richting neemt de studie van de moderne talen ook een belangrijke plaats in. Voor de vreemde talen Frans en Engels ligt de nadruk op het ontwikkelen van:- parate communicatieve vaardigheden (lezen, spreken, luisteren, schrijven)
- een grammaticale basis om tot een praktische taalbeheersing te komen
- attitudes zoals: spreekdurf, luisterbereidheid en correcte omgangsvormen.
- seminarie (2 uren)
Het vak seminarie kadert in de zogenaamde vrije ruimte, die aan de scholen de kans biedt om nieuwe ideeën en evoluties rond ‘leren’ in de praktijk te brengen. Gedurende twee jaren kunnen de leerlingen kiezen uit verschillende onderwerpen.
Economie- Wiskunde | 5de jaar | 6de jaar |
---|---|---|
Godsdienst | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Frans | 3 | 3 |
Engels | 2 | 2 |
Wiskunde | 6 | 6 |
Economie | 4 | 4 |
Esthetica | 1 | 1 |
Geschiedenis | 2 | 2 |
Aardrijkskunde | 1 | 1 |
Biologie | 1 | 1 |
Chemie | 1 | 1 |
Fysica | 1 | 1 |
Seminarie | 2 | 2 |
Lichamelijke Opvoeding / Sport | 2 | 2 |
TOTAAL | 32 | 32 |
We verwachten dat de leerlingen een groot wiskundig inzicht hebben en probleemoplossend kunnen denken. Graag wiskunde doen en er elke dag mee bezig willen zijn is een must! Daarnaast is het belangrijk dat ze belangstelling hebben voor de actualiteit en de economische-maatschappelijke problemen, dat ze leergierig zijn om de processen achter economische verschijnselen te ontleden en dat ze ook na de schooluren de economische actualiteit willen volgen. Ook verwachten we dat de leerlingen zelfstandig, nauwkeurig en planmatig kunnen werken, dat ze kritisch zijn en zin hebben voor analyse en synthese. Het spreekt dan ook voor zich dat de leerlingen bereid moeten zijn om dagelijks met hun schoolwerk bezig te zijn.
Oud-leerlingen uit deze richting kozen in het hoger onderwijs de voorbije jaren o.a. succesvol voor:
- Handelswetenschappen
- Toegepaste Economische Wetenschappen
- Handelsingenieur
- Secundair onderwijs
- Ergotherapie
- Rechten
- Psychologie
- Bedrijfsmanagement: Marketing
- Bio-ingenieurswetenschappen
- Sociaal werk
- Informatica
- Bedrijfsmanagement: Logistiek
- Lager onderwijs
- Interieurarchitectuur
- Zeevaarschool
- Bedrijfsmanagement: KMO-management
- Burgerlijk ingenieur
- Communicatiemanagement